Відкриті уроки

Тема уроку: Мандрівка в Київську Русь.
 Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про виникнення та розквіт Київської Русі; розвивати самоосвітні вміння і навички роботи учнів з першоджерелами і додатковою літературою при підготовці вистави, використовувати знання, які учні засвоїли на попередніх уроках, вживатися в певну історичну епоху; викликати інтерес до навчання, розвивати образне мислення, фантазію, уяву учнів; виховувати повагу до історії України.
Обладнання: комп’ютер, проектор, стіки, підручник «Історія України» 7 клас.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий.
 Епіграф до уроку : Де стоїть тепер наш Київ там була сама гора, Жив там першим Кий з Хоривом, Щек та Либідь – їх сестра… Олександр Олесь
 Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Повідомлення теми та мети уроку
Урок проходить у форі гри-змагання. Завдання учням Як ви розумієте зміст епіграфа уроку? Про яку подію в ньому йдеться? Учні висловлюють свою думку. Учитель: На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо, чи добре ви засвоїли вивчений матеріал з історії Київської Русі, територію якої ви бачите на карті в період становлення, розквіту і політичної роздробленості. Під час уроку ми маємо приділити увагу найважливішим питанням з теми, закріпити поняття і терміни, співвідносити історичні дати до історичних подій, працювати з уривками з історичних документів. Наш урок проходитиме у формі гри. У ній візьмуть участь 2 команди 7 класу. І тур. Відбірковий. Відбираються активні гравці.  Воєвода князя Ігоря.  Собор, збудований у Києві в 1037 році.  Війська князя  Перший збірник законів Київської Русі.  Кочові народи, які часто нападали на східні кордони Київської Русі.  Яка династія перервалася внаслідок вбивства Аскольда Олегом.  Спосіб господарства, при якому все необхідне для життя виробляється в одному помісті?  Хто такі холопи?  Військо, що створювалося з народу під час війни?  Хто з князів у 911 році під договором із греками підписався: “ Великий князь український” .  Найбільший транспортний шлях Київської Русі.  Після цього туру учні утворюють 2 команди:  І команда «Літописці» ІІ команда « Історики» ІІ тур. Картографічний. А. Скориставшись картою атласу виясніть, які землі увійшли до складу Київської Русі за часів князя Святослава та Володимира. Б. Олега та Ярослава Мудрого; ІІІ тур. На слайдах світлини князів. Перед учнями ставиться завдання: вияснити хто з князів був сучасником один одного? ІV тур. За картинами описати події. V тур. Розташувати події у хронологічному порядку. VІ тур. Як ми знаємо міста Київської Русі ? Команди отримують запитання, потрібно відгадати назву міста і показати на карті місце його розташування. 1. Іноземців вражала велич цього міста, вони називали його “суперником Константинополя”. (Київ) 2. Народний переказ оповідає, що Ольга взяла місто таким підступом: вона зажадала від кожної хати данини по парі голубів і сказала, “що з таким окупом піде собі назад”. Про яке місто говорив автор літопису? (Іскоростень) 3. Назвати місто, звідки прийшов князь, який започаткував династію Рюриковичів. (Новгород) 4. Святослав, син княгині Ольги та Ігоря, хотів перенести свою столицю у Подунав’є , до заснованого ним міста, якого? (Переяславець) 5. Син Святослава заснував на Волині нове місто і назвав його від свого імені, як? (Володимир) 6. Де зійшлися у бою за київський престол два брати: Ярослав Мудрий та Мстислав Володимирович ? VІІ. Знайти спільне та відмінне у термінах. Духівництво, купці, князі, смерди, ізгої, бояри, ремісники, холопи, рядовичі. ХІ тур. Дерево дат. До дат підібрати події. Х тур. Відповідність термінам видам мистецтва. ХІ тур. Творче завдання. «Напиши лист князю» ХІІ. Заключна частина. Підведення підсумку уроку-змагання. Відзначаються найактивніші учні, нагороджуються переможці. Вчитель виставляє оцінки за Подорож по Київській Русі

Тема уроку:
Ціна Перемоги України у роки ІІ світової війни 1939-1945 рр.
 Мета уроку:закріпити,узагальнити матеріал по темі Україна в роки
ІІ світової війни. Розвивати вміння,навички,які формувалися на уроках по даній темі; Виховувати в учнів почуття патріотизму,толерантності,поваги до історичного минулого своєї держави.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть: визначати хронологічну послідовність подій Великої Вітчизняної війни.
Спираючись на карту та інші джерела інформації, характеризувати події завершального етапу війни; показувати на карті території, де відбувались воєнні події; розвинути навички дослідницької роботи, роботи з джерелами інформації, проектної діяльності, вміння готувати мультимедійні презентації;: описувати героїчні події Великої Вітчизняної війни; складати характеристики та політичні портрети видатних українських полководців та героїв війни; порівнювати різні точки зору, що існують в історичній науці, стосовно подій Другої світової та Великої Вітчизняної війн та визначати  власну позицію; розповідати про ціну перемоги та висловлювати особисту позицію щодо ролі війн у житті людства.
Тип уроку: повторювально-узагальнюючий
Обладнання:підручник «Історія України» 11 клас.  Автор О. Пометун, Н.Гупан; комп’ютер, проектор, таблиці.
Урок проходить у формі конференції.
Хід уроку
І. Організаційний момент уроку
Оголошення теми,мети ,завдання уроку,інформація про заплановані форми роботи.
Епіграф до уроку.
«Хочеться вірити,що нація,яка піднімається з колін,не дозволить прищепити собі комплекс вини, а чітко відповість «ми просто йшли нема у нас зерна неправди за собою». Олександр Довженко
На уроці будуть представлені дослідницькі роботи учнів
 присвячені темі «Україна в роки ІІ Світової війни».
ІІ . Актуалізація опорних знань
Бліц – опитування
Питання на  перевірку  дат, термінів, понять.

1.Початок    ІІ світової війни...

 

2.Початок Великої Вітчизняної війни...

 

3.План нападу на СРСР...

 

4.Пакт Молотова-Ріббентропа...


 

 

5. Червона Армія перейшла кордон з Польщею...

 

6. План «Ост»...

 

7.Дата повної  окупації України...

 

8.Мобілізація...

 

9.Тактика «Спаленої землі».

 

10.Депортація...

 

11. «Новий німецький порядок»..

 

12. «Тактика спаленої землі»...

 

13.Фольксдойчі...

 

14.Концетраційні табори...

 

15.Остарбайтери...

 

16.Холокост...

 

 Отже, ми переходимо до питань сьогоднішнього уроку.

Ключове питання до уроку:
Ціна перемоги виявилась занадто дорогою.
Чому вона була саме такою ?

 В історичній та публіцистичній літературі, на це питання існують дві точки зору.
·        перша:
це стало результатом, раптового нападу гітлерівців та їхньої жорстокої окупації,безжального знищення мирного населення.

·        друга:
 це  стало результатом панування сталінської тоталітарної системи,яка не цінувала людське життя. Перемога за будь-яку ціну. Завалити  ворога трупами своїх солдат.
 Як писав у своєму щоденнику О.Довженко:
 «В урочистій грізній промові Жукова не було ні паузи,ні траурного  маршу,ні мовчання…Наче ці 30 ,або 40 мільйонів жертв і героїв не жили…Перед великою їхньою пам’яттю,  перед кров’ю і муками не встала площа на коліна,не задумалась,не зітхнула,не зняла шапок.» ( літо 1945 р.)


ü Початок війни та причини невдач Червоної армії;
ü Мобілізаційні заходи на Україні в перші дні війни;
ü Оборона Києва
Про що не написано в шкільному підручнику історії .
Біографія генерала  М.П.Кирпоноса
Висновки.

ІІ група  працювала над  темою
 «Окупаційний режим  Україні в роки війни»

За таким планом:
ü Новий «нациський порядок» на окупованій Україні.
ü Концтабори. Голокост.
ü Остарбайтери.
ü Життя в окупації.
ü Жінка та війна

Сторінками історії рідного краю. «Бабин Яр у Добровеличківці».

ü Висновки.

ІІІ група представляє свої дослідження
«Рух Опору на Україні в роки війни»
За таким планом:
ü Течії руху Опору.
ü Оунівське підпілля 
ü Партизанський рух
ü Україна на завершальному етапі війни
Про що не пише шкільний підручник історії .
Підпільна організація «Молода гвардія».


 ІV група працювала над   проектом
 «Наш край в роки війни».
Висновки.          
Учитель.
8 жовтня 1944 р. радянські війська визволили останній окупований фашистами населений пункт радянської України у її довоєнних кордонах — залізничну станцію і село Лавочне Дрогобицької області. Повне визволення України  28 вересня 1944 рік.


Завершення Великої Вітчизняної війни. Героїзм українського народу.
 Ціна перемоги
У середині січня 1945 р. розпочався загальний наступ радянських військ. Були успішно завершені Вісло - Одерська, Східно-Прусська і Західно-Карпатська операції.
 16 квітня 1945 р. почалася Берлінська операція. Під час цієї битви було розгромлено 93 піхотних, танкових і моторизованих німецьких дивізії. Із 16 квітня по 7 травня радянські війська взяли в полон 480 тис. Солдатів і офіцерів, захопили 1 550 танків, 8 600 гармат, 4 510 літаків.
Понад 100 тис. радянських воїнів загинули у ці дні. Берлін капітулював 8 травня 1945 р. Німеччина підписала акт про беззастережну капітуляцію. Із війною в Європі було покінчено. 9 травня стало всенародним святом — святом Перемоги.
На всіх фронтах Великої вітчизняної війни, за даними головної редколегії зведеної Книги пам’яті України, протягом війни у Збройних Силах СРСР воювали 6 млн.
1)    за іншими даними більше 7 млн вихідців з України. Половина з них — 3 млн
2)    за іншими даними 4,1 млн — полягли в боя
3)    половина тих, хто залишилися живими, стали інвалідами.
Демографічні втрати України з 1 січня 1941 до 1 січня 1945 р. перевищують 13 млн 584 тис. осіб (враховуючи 300 тис. українців, які після перемоги відмовились повернутися на батьківщину з  Німеччини та Австрії). За період окупації загинули 5,5 млн осіб (3,9 млн цивільних і 1,6 млн військовополонених). Нацисти знищили в Україні 1 млн євреїв.
 Якщо у 109 містах УРСР на 1 січня 1941 р. мешкали 8,5 млн громадян, то після осені 1944 р. — лише 3,2 мільйона.
Воїни-українці та уродженці України вписали безсмертні сторінки в історію війни, показавши приклади ратного героїзму.
Подвиг білоруса капітана М. Гастелло (вихованця Луганської авіаційної школи) повторили й українці. Серед учасників повітряних таранів — 55 льотчиків-українців та уродженців України. Із 15 фронтів, що діяли в період радянсько-німецької війни, більше половини очолювали маршали і генерали за походженням українці.
Із 11 603 воїнів, які в роки війни за бойові подвиги були удостоєні звання Героя Радянського Союзу, 2 072 були українці, причому 32 з них удостоєні цього звання двічі, а один — І. Кожедуб — тричі.
Із 7 млн нагород 2,5 млн належать українцям. Партизани і підпільники України за самовіддану боротьбу проти фашистських окупантів одержали майже 63,5 тис. нагород із 152 тисяч.
Лейтенант О. Берест з Сумщини був один з перших, хто підняв прапор Перемоги над рейхстагом.
31 військовослужбовець — вихідці з України — повторили подвиг О. Матросова, серед них були і чотири воїни-євреї.
Снайпер-українець Ф. Дяченко знищив 425 фашистів, Ф. Харченко — 387,
Ф. Рубахо — 346 окупантів.
Американський журналіст Е. Сноу після поїздки Україною в січні 1945 р. писав: «Друга світова війна була насамперед українською війною», — мотивуючи свою думку тим, що жодна держава Європи не зазнала таких страшних руйнувань.
Фашисти повністю знищили понад 250 українських сіл, у тому числі 171 на території «партизанських областей» — Волинської, Житомирської, Сумської й Чернігівської; було зруйновано 714 міст і понад 27 тис. інших населених пунктів. Прямі матеріальні збитки склали 285 млд. крб в цінах 1941 р., що в 5 разів перевищувало асигнування УРСР на нове будівництво впродовж 3 довоєнних п’ятирічок. Втрачено 40 % економічного потенціалу: було знищено 16,5 тис промислових підприємств. В Україні залишилось лише 19 % довоєнної кількості підприємств.
10 млн. жителів залишилися без даху над головою. Загальна сума втрат населення й господарства України — майже 1,2 трлн крб.
У ч и т е л ь. На визволених від окупантів територіях почали відновляти свою діяльність органи радянської влади.
Робота з документом
Із записів у щоденнику О. Довженка
«Чи подивлюся на пустелі, на цвинтарі, чи поплачу на руїнах і чи перерахую мільйони втрат? А потім умру з горя, щоб не бачити, як будуть заселяти тебе, моя Україно, чужими людьми, як будуть карати твоїх недобитків за каторжну працю в
Німеччині, за те, що не вмерли вони від голоду і дочекалися нашого приходу».
Запитання
Проаналізуйте текст, вміщений у документі. Що мав на увазі О. Довженко, говорячи, що можна померти з горя на руїнах України?
У ч и т е л ь. Із визволенням України на порядку денному постали проблеми відбудови господарства.
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Бесіда
1. Якою була ціна перемоги для України?
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати відповідний матеріал підручника.

 Тема уроку: «Мандрівка в історичне минуле нашого краю»
Мета уроку: Навчати учнів  добирати інформацію про події та постаті історії рідного краю; наводити приклади увінчання історичних подій та постатей рідного краю пам’ятниками пам’ятними дошками, знаками. .Розповідати про події  та постаті історії рідного краю .Виховувати повагу до історичного минулого рідної землі, до героїв- земляків.
Тип уроку : урок- мандрівка
Обладнання:
Підручник «Історія України»(Вступ до історії) 5 клас.В.Власов.Київ,2013;
Малюнки учнів на тему ; «Моє село – найкраще у світі»;
Комп’ютерна презентація на тему «Моя маленька велика
Батьківщина»

                                                                           Епіграф:
«Історія мого життя є частинкою
історії моєї Батьківщини»
Т. Шевченко
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань учнів.
Вступне слово вчителя.
Наша маленька батьківщина починається від батьківської хати, від стежини що веде до рідної школи. Для кожної людини найдорожчий той край , де вона народилася, звідки пішла у світ. Людина завжди з великою любов’ю і душевним трепетом згадує місця, де вона народилася, де минуло її дитинство. Наша маленька батьківщина, це місце де народилися ви, живуть ваші батьки ,рідна вулиця, будинки друзів, це голубе плесо ставків, і всі ті кущики та дерева, що разом співають пісню вашого дитинства.
Наша рідна земля – наша гордість, і кожен із нас несе цю гордість по життю. А якщо скласти маленькі батьківщини кожного з нас, вийде велика держава Україна. На сьогоднішньому уроці, ми звами дізнаємося багато нового про історію рідного краю - нашої маленької Батьківщини.
Отже, ми вирушаємо в мандрівку, і перша наша
 зупинка
« Забудеш рідний край — твоє всохне коріння.»
  П. Тичина
ІІ. Вивчення нового матеріалу

1.Що ви знаєте про історію заснування Добровеличківки
Добровеличківка- край розташований в центрі України.
Край почав заселятися у ІІ половині 18 ст.
За переказами на чумацькій зупинці, першим поселився втікач- коваль Величко. Згодом поряд забудувався хутір Добровеличківка.(Легенда №1 «Про заснування селища Добровеличківка»)
Добровеличківський край багатий на історичні події . Його степами пройшли та залишили свій слід десятки племен та народів.
Заселення краю почалося з доби неоліту. В урочищах «Макітра» та «Куца Балка»- виявлено поселення трипільської культури 5-3 ст. до н.е. На території Добровеличківського району знаходиться більш як 100 курганів- могильників у селах Михайлівка, Олександро-Завацьке. Незайманими залишилось близько 10.
Хаян. Могутньою опорою краю стала Запорізька Січ. .Наприкінці 17-18 ст. кордон козацьких земель досягли берегів р.Чорний Ташлик та Синюхи. Про це розповідає легенда чому наша річка носить назву Добра.(Легенда № 2
)Марина
Легенда про козацьку криницю(Легенда № 3).
На початку 19 ст. наш край став власністю пана Петра Дмитровича Ревуцького. Хутір став називатись Ревуцьке. Заснував пан у нашому селищі парк красоти небувалої.(Переказ №4) Лера
1923 році був сформований Добровеличківський район.
1939 році Добровеличківка входить до новоутвореної Кіровоградської області. Рима.
1 серпня 1941 року Добровеличківський район окупований німецькими нацистами. З перших днів війни 12 тис.700 жителів району були мобілізовано на фронт. У місті Помічна і с. Піщаний Брід були створені підпільні групи та сформувався партизанський загін. За роки війни нацисти знищили та заморили голодом близько 580 мирних жителів. У лютому 1942 року в Добровеличківці було розстріляно 163 мирних жителя єврейської національності та у селі Ново- Глиняне 63 жителя. На каторжні роботи до Німеччини відправлено 915 молодих людей. У тюрмах загинуло 2 тис. військовополонених. Радянська Армія визволила Добровеличківку 17 березня 1944 року. Марина
Після війни почалася відбудова господарства. Були відбудовані різні підприємства, школи, лікарні, дитячі садки.
1956 р. була заснована наша школа. З жовтня  1957 назначений директором В.Я. Нога- заслужений вчитель України, педагог- новатор. Нашій школі скоро 60 років .Вова
Висновок

Зупинка № 2.
«Моє село- найкраще у світі»,
або «Де народився там і згодився»
Розповіді учнів про свої рідні села

Олександрівка село розташоване на березі річки Кагарлик, за 18 км. від
Добровеличківки. В роки Другої сітової війни на фронті воювало 246 жителів, їз них загинуло 134 чол.
Липняжка- розташоване на р .Сухий Ташлик, за 9 км. від Добровеличківки. Засноване в 50-роках  18 століття, як шанець Молдавського гусарського полку. Понад 800 жителів воювало на фронтах Другої світової війни Відважному льотчику П.Шемендюку присвоєно звання Героя Радянського Союзу.
Глиняне- розташоване за 50 км. від райцентру. Село засноване селянами- кріпаками у 1840 році, які переселилися з Високих Байрак. Під час війни понад 200 жителів брали участь на фронті. Загинуло 86 чоловік.
Трояни – село розташоване  річці Сухий Ташлик за 18 км. від Добровеличківки. Поблизу села знайдено археологічний скарб сарматів, які жили у ІІ тис. до н.е. Знайдено скарб римських монет. 66 учасників бойових дій у роки ІІ світової війни нагороджено орденами та медалями.
Тишківка-село розташоване за 25 км. від Добровеличківки. У 18 столітті біля річки Березівка оселився козак Тишко, навколо його житла і з’явилося село.
         Показове- розташоване на лівому  березі р.Синюха. Село  засноване у 18 ст. Поблизу села знайдений та досліджений курган епохи бронзи, скіфські та половецькі поховання.
         Олексіївка- село розташоване за 29 км. від Добровеличківки. Село виниколо  у  2 половині 19 ст.  На війну село провело 408 жителів. Із них відзначено орденами та медалями 120. Загинуло в роки війни 178 воїнів.
         Помічна-місто засноване у 1877 році, як великий залізничний вузол.
Варваро-Олександрівка – село назване на честь дочок пана Ревуцького Варвари та Олександри. Було засноване в ІІ половині 19 ст. В народі це село називають Гопта. Існує такий переказ,  що в ті давні часи жив тут перший поселенець на ім’я Гоптянин. Була тоді тут тільки одна вулиця ,яка обабіч дороги насаджена кущами китайських виючих троянд ,вогненно-червоних з масою невеликих бутонів . Вони ніби горіли жаром і прикрашали всю вулицю. Надихали вони жителів дивним ароматом. А десь вдалині дзюрчала тихенько річка Добра, яку можна було перейти по кладці перекинутій з берега на берег.
До рідної хати дорога далека,
Та часто так сниться знайомий поріг,  Богдана
До тата, до мами лечу, мов лелека,
При зустрічі, миттю, впаду їм до ніг.

Спасибі вам, милі, що честь не згубили
І нас заставляли її берегти,
Щоб завжди і всюди сердечно любили  
Лєра

Знайомі і рідні жили, як брати.

Спасибі вам, любі, що ви нас навчили
Повік пам’ятати подвір’я своє,
Щоб землю, де виріс, любити уміли,
Тож дякуємо Богу, що ви у нас є.  Таня
Зупинка № 3. Видатні люди нашого краю
Наш край знаменитий людьми праці: хліборобами, вчителями, письменниками, лікарями, вченими, композиторами.
*    Василь Якович Нога- заслужений вчитель України
*    Євген Юцкевич-композитор, автор опери для дітей «Кирило Кожум’яка»
*    Брати Добролежі-художники кіно
*    Випускник нашої школи письменник та вчитель Юрій Обжелян
*    Поетеса Наталія Природна
*    Поет - наш випускник Анатолій Ірха
*    Неоніла Бабич- письменниця
*    Краєзнавець Дмитро Дмитрович  Проскаченко
*    Кінорежисер Юрій Ляшенко
*    Випускник нашої школи, який загинув на незалежність України Дмитро Рябий та багато інших.


Зупинка №4 «Від роду до народу» або  про що розказав  старий сімейний альбом.
Учні розповідають про свої сім’ї та їх вклад в історію нашої держави.
 Дають відповідь на питання:
Чим я можу бути корисним  своїй Батьківщині сьогодні ?

ІІІ. Закріплення знань, умінь ,навичок.
Зупинка №5
 «Складаємо туристичні маршрути Добровеличківщини»

o   Дендрологічна пам’ятка «Козацька криниця»
o   Парк  Ревуцького
o   Знак «Центр України»
o   Наша- школа інтернат
o   Краєзнавчий музей

ІV.Д.З. Записати традиції своєї сім’ї.




 Тест   «Чи проявляєте ви толерантність
Проявляти толерантність - це означає розуміти один одного, ставитися один до одного терпимо, щоб будувати мирне майбутнє.

1. Для того щоб не було війни ...
а) не можна нічого зробити, оскільки війни будуть завжди!
б) потрібно розуміти, чому вони відбуваються.
2. У школі проходить акція «Милосердя» ...
а) це тебе не цікавить;
б) намагаєшся, чим можеш, допомогти ветеранам.
3. Ти опираєшся проти насильства ...
а) насильством;
б) ти приєднуєшся до інших людей, щоб сказати ні.
4. Один товариш тебе зрадив ...
а) ти мстиш йому;
б) ти намагаєшся порозумітися з ним.
5. Бачиш, коли сильний кривдить слабкого ...
а) байдуже проходиш повз;
б) втручаєшся.
6. Ти не згоден з кимось ...
а) ти не даєш йому говорити;
б) ти все-таки слухаєш його.
7. Учитель чекає відповіді учня ...
а) кричиш з місця;
б) даєш можливість відповісти іншому.
8. У тебе в класі учень з іншої школи, іншого колективу ...
а) ти не спілкуєшся з ним;
б) допомагаєш йому влитися в колектив
Виберу ту відповідь, яку ти вважаєш правильною, і порахуй , скільки відповідей «б» у тебе вийшлло
Ключ к тесту
Якщо у тебе 1 «б»:
Прекрасно! Ти проявляєш велику толерантність. Ти є майбутнім громадянином світу. Поясни своїм друзям, як тобі це вдається.
Якщо у тебе від 3 до 5 «б»:
Так! Ти не дуже толерантний. Ти занадто прагнеш нав'язати свої ідеї, але проявляєш допитливість, і в тебе гарна уява. Використовуй ці свої якості для боротьби з не толерантністю.
Якщо у тебе меньше 3 «б»: Ай-ай-ай! Ти зовсім не толерантний! Однак якби ти був налаштований більш оптимістично, і тобі подобалося дискутувати, ти міг би стати більш щасливим! Давай, доклади ще трохи зусиль.
Урок толерантності
Мета:
Познайомити вихованців з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів; виховувати патрыотизм, культуру спілкування та взаєморозуміння. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників між собою.
Сприяти розвитку у вихованців самосвідомості, яке допомагає дітям побачити себе та інших такими, які вони є насправді. Розвивати у вихованців терпимість до відмінностей між людьми.
Обладнання:
Комп'ютер, мультимедійний проектор, , презентація, плакат з малюнком «Дерево взаєморозуміння», малюнки,аркуші липкого паперу,тест.
Епіграф до уроку:
 «Любов виникає з любові: коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю»
Григорій Сковорода
Вступне слово вчителя
«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. Тому тема нашого заходу «толерантність». Щоб краще розібратися в цьому питанні ми створили творчі групи учнів: історичну, правознавчу,літературну. Кожна група досліджувала своє питання і сьогодні буде нам його презентувати.
1.Група правознавців досліджувала основні  державні документи про толерантність.(Конституцію України, Декларацію прав людини та громадянина)
2. Група літературознавці розкриють питання толерантності в українській та світовій літературі.
3.Група істориків досліджуватимуть толерантність в історичні часи.
Слово вчителя: Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Допоможуть на  історики –дослідники .
Слово історикам-дослідникам: Війни виникають, тому що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська війна.  Троянська війна викликана тим, що син троянського царя Пріам Паріс викрав дружину спартанського царя Менелая Тест   «Чи проявляєте ви толерантність
Проявляти толерантність - це означає розуміти один одного, ставитися один до одного терпимо, щоб будувати мирне майбутнє.

1. Для того щоб не було війни ...
а) не можна нічого зробити, оскільки війни будуть завжди!
б) потрібно розуміти, чому вони відбуваються.
2. У школі проходить акція «Милосердя» ...
а) це тебе не цікавить;
б) намагаєшся, чим можеш, допомогти ветеранам.
3. Ти опираєшся проти насильства ...
а) насильством;
б) ти приєднуєшся до інших людей, щоб сказати ні.
4. Один товариш тебе зрадив ...
а) ти мстиш йому;
б) ти намагаєшся порозумітися з ним.
5. Бачиш, коли сильний кривдить слабкого ...
а) байдуже проходиш повз;
б) втручаєшся.
6. Ти не згоден з кимось ...
а) ти не даєш йому говорити;
б) ти все-таки слухаєш його.
7. Учитель чекає відповіді учня ...
а) кричиш з місця;
б) даєш можливість відповісти іншому.
8. У тебе в класі учень з іншої школи, іншого колективу ...
а) ти не спілкуєшся з ним;
б) допомагаєш йому влитися в колектив
Виберу ту відповідь, яку ти вважаєш правильною, і порахуй , скільки відповідей «б» у тебе вийшлло
Ключ к тесту
Якщо у тебе 1 «б»:
Прекрасно! Ти проявляєш велику толерантність. Ти є майбутнім громадянином світу. Поясни своїм друзям, як тобі це вдається.
Якщо у тебе від 3 до 5 «б»:
Так! Ти не дуже толерантний. Ти занадто прагнеш нав'язати свої ідеї, але проявляєш допитливість, і в тебе гарна уява. Використовуй ці свої якості для боротьби з не толерантністю.
Якщо у тебе меньше 3 «б»: Ай-ай-ай! Ти зовсім не толерантний! Однак якби ти був налаштований більш оптимістично, і тобі подобалося дискутувати, ти міг би стати більш щасливим! Давай, доклади ще трохи зусиль.
Урок толерантності
Мета:
Познайомити вихованців з поняттям «толерантність», виявити основні риси толерантності, сформувати правильне уявлення щодо толерантної поведінки. Виховувати почуття поваги один до одного, до звичаїв, традицій і культури різних народів; виховувати патрыотизм, культуру спілкування та взаєморозуміння. Продовжити формування толерантного ставлення однокласників між собою.
Сприяти розвитку у вихованців самосвідомості, яке допомагає дітям побачити себе та інших такими, які вони є насправді. Розвивати у вихованців терпимість до відмінностей між людьми.
Обладнання:
Комп'ютер, мультимедійний проектор, , презентація, плакат з малюнком «Дерево взаєморозуміння», малюнки,аркуші липкого паперу,тест.
Епіграф до уроку:
 «Любов виникає з любові: коли хочу, щоб мене любили, я сам перший люблю»
Григорій Сковорода
Вступне слово вчителя
«Людина може обійтись без багатьох речей, але не без іншої людини», - сказав один учений. Навіть на самоті вона подумки звертається до інших людей. Наприклад, коли приміряєш новий одяг або робиш зачіску, думаєш, що скажуть твої друзі, чи не вважатимуть вони тебе відсталим або «занадто» крутим. Попри все людські стосунки нерідко спричиняють проблеми: непорозуміння, суперечки, конфлікти. Щоб запобігти цьому, треба навчитися ладнати з різними людьми. Тому тема нашого заходу «толерантність». Щоб краще розібратися в цьому питанні ми створили творчі групи учнів: історичну, правознавчу,літературну. Кожна група досліджувала своє питання і сьогодні буде нам його презентувати.
1.Група правознавців досліджувала основні  державні документи про толерантність.(Конституцію України, Декларацію прав людини та громадянина)
2. Група літературознавці розкриють питання толерантності в українській та світовій літературі.
3.Група істориків досліджуватимуть толерантність в історичні часи.
Слово вчителя: Усі люди різняться між собою. Одні мають білий колір шкіри, інші – чорний або жовтий. Одні люди високі, інші – невисокі. Одні стрункі, інші – повні. Люди звертають увагу на відмінності, але це не означає, що хтось є кращим за інших. Хоча в історії були випадки, коли люди лише через колір шкіри чи соціальне походження принижували інших людей, вважали їх гіршими за себе. Згадаємо такі випадки. Допоможуть на  історики –дослідники .
Слово історикам-дослідникам: Війни виникають, тому що виникав розлад між людьми, не було між ними злагоди, кожен хотів слави або заздрив іншому, хотів довести, що він кращий, або прагнув помсти. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська війна.  Троянська війна викликана тим, що син троянського царя Пріама Паріс викрав дружину спартанського царя Менелая Єлену.
 Середньовіччя – війни  виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.
У новий час війни відбувалися в основному за переділ світу.
Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
А зараз ми надаємо слово нашим літературознавцям,які досліджували проблеми толерантності в літературі.
Кожен народ склав прислів’я  порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій арщин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир  зі своїм уставом не ходять». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість – як бути людиною.
У Біблії є 10 заповідей, які люди повинні знати і їх дотримуватись. У посланні від Матвія є звернення «не судіть ближніх своїх, не судіть, щоб і вас не судили».
 До виявлення толерантності закликають всі світові релігії та конфесії.
- Буддизм: людина висловлювати своє ставлення до рідних і друзів п’ятьма способами; великодушністю, поштивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як до  себе і вірністю своєму слову.
- Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.
- Християнство: стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.
Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Це такі твори, як «Хатинка Дядька Тома», «Пригоди Чиполіно» та інші твори.
 В Біблії показано ідеал ставлення людини до людини через подолання насильства і зла.
  В  Нагорній Проповіді Ісус Христос говорив: «Не противтеся злу. Хто вдарить тебе  у  праву щоку твою, поверни до нього і другу».
Кожен має право жити, працювати, любити й мати друзів. Ми  маємо  право на добре ставлення з боку інших людей, на повагу нашої гідності.
Про те   чи означає це, що людина може поводитися так, як їй заманеться?
Слово надається групі правознавців.
Право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхнім прав.
В Конституція України є статті ,які відповідають нашій темі.
Стаття 21. Усі люди є рівні і вільні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Стаття 23. Кожна людина має право на вільній розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.
Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
У 1989 р. Організація Об’єднаних Націй прийняла  Конвенцію про права  дитини. Цей документ містить 54 статті. Україна приєдналася до цієї Конвенції в 1991 році.
Але життя людей впорядковується й іншими законами – неписаними, хоч від цього вони не менш важливі.
Ці закони називають нормами моралі або моральними заповідями.
А зараз нас група істориків ознайомить із заповідями київського князя
Володимира  Мономаха  «Повчання дітям»:
1.Не забувайте убогих, подавайте сиротам,захистіть удову.
2.Не майте гордощів у своєму серці,старших шануйте.
3.Не проходьте ніколи повз людину,не привітавши її,мовте добре слово.
4.На світанні, побачивши сонце, з радістю прославляйте день новий і скажіть: «Господи, додай мені літа до літа, щоб я честю і добром виправдав своє життя».
Моральні цінності людства здавна становили основу законів. Сучаcні закони найвищою  цінністю визначають життя.
 Дуже важливо  сприймати людей такими, якими вони є, наавіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.(притча
Що таке толерантність ?
Це слово походить від латинського прикметника «Терплячий».
Отже, Толерантний – це здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові
Толерантність – це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Поняття «толерантність»у різних мовах має різні відтінки.
Так, в англійській мові –це готовність і здатність без  протесту сприймати особистість або подію.
У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати цього права. Що сприяє порозумінню між людьми? (Повага, любов, компроміс).
Толерантний – це здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові.
Якщо сьогодні зранку ти прокинувся здоровим, ти щасливіший за 1 мільйон чоловік, які не доживуть до наступного тижня.
Якщо ти ніколи не переживав війну, самотність тюремного ув’язнення, агонію катувань або голод, ти щасливіший за 500 мільйонів чоловік у цьому світі.
Якщо ти можеш піти до церкви без страху та загрози ув’язнення чи смерті, ти щасливіший за 3 мільярди  людей у цьому світі.
Якщо у твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, у тебе є дах над головою   та   постіль, ти багатший за  75 %  людей у цьому світі.
Якщо у твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, у тебе є дах над головою   та   постіль, ти багатший за  75 %  людей у цьому світі.
Вправа №1.
Вчитель пропонує учням розповісти про себе так, як їм би, хотілося б, і вказати, як би їм хотілось, щоб їх називали в групі.
Написати на листочку своє ім’я й намалювати якийсь символ (квітку, сонечко, усмішку тощо).
Учні презентують себе, називаючи своє ім’я, і пояснюючи, що для них означає обраний символ.
Вправа № 2.«Моє ім’я».
Записати своє ім’я у стовпчик і навпроти кожної літери-слово, яке починається на неї та характеризує,учня з кращого боку. Дотримуємося правила «Не критикувати».
Вправа № 3.Тест.
Вправа №4 «Нова планета»
Мета: осмислити, які суспільні правила необхідні для того, щоб забезпечити повагу до людської гідності.
Щоб створити суспільство, в якому буде забезпечена повага до людської гідності, необхідні правила. Закони й правила необхідні для створення стабільності, передбачуваності й миру. Деякі філософи називали такі правила «суспільною угодою», в якій кожна людина свідомо жертвує частиною своєї свободи, натомість отримуючи захист і стабільність.
Але якого гатунку правила нам потрібні насправді?
Для того, щоб розібратись у цьому питанні, об’єднаємось у групи .
На Землі сталася катастрофа, й усе життя було винищене. Ви – єдині з усіх людей, кому випала можливість та для кого знайшлося місце на ракеті, яка летить до зовсім нової планети. Ця планета дуже подібна до Землі: там є гори, озера, долини, моря та атмосфера, що дозволяє нам дихати. Там є природа: ліси, трави, фрукти, овочі, тварини. Єдине, чого немає, – людей, ви – перші. Поступово вас стає більше. У вас, як у найперших людей, є привілеї: визначити, які правила діятимуть у суспільстві на цій планеті.
Ваше завдання: дати назву новій планеті та виробити 10 правил, які будуть стосуватися всіх людей, аби вони могли жити щасливо.
Правила необхідно записувати на великому аркуші. Через 5 хвилин потрібно представити результати своєї роботи для всіх, а також аргументувати правила, що були напрацьовані групою.
Презентуючи свої законопроекти всією групою, дати відповідь:
*                    Чому саме ці правила ви вважаєте найнеобхіднішими?
*                    Як ці правила будуть працювати у вашому суспільстві?
*                    Хто відповідальний за їх виконання?
*                      Що станеться, якщо хтось порушить правила?

Вправа №5. «Сонечко».
Підсумок.
Слово вчителя
У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії. Наш український народ неодноразово виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій.
Праведники миру.
Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства.
   Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ. 
 Середньовіччя – війни  виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей та принесли колосальні збитки.
У новий час війни відбувалися в основному за переділ світу.
Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
А зараз ми надаємо слово нашим літературознавцям,які досліджували проблеми толерантності в літературі.
Кожен народ склав прислів’я  порозуміння між собою: «Не міряй всіх на свій арщин», «Пильнуй свого носа, а не чужого проса», « У чужий монастир  зі своїм уставом не ходять». Крилаті й влучні вони втілюють найвищу мудрість – як бути людиною.
У Біблії є 10 заповідей, які люди повинні знати і їх дотримуватись. У посланні від Матвія є звернення «не судіть ближніх своїх, не судіть, щоб і вас не судили».
 До виявлення толерантності закликають всі світові релігії та конфесії.
- Буддизм: людина висловлювати своє ставлення до рідних і друзів п’ятьма способами; великодушністю, поштивістю, доброзичливістю, ставленням до них, як до  себе і вірністю своєму слову.
- Іслам: ніхто з вас не стане віруючим, доки не полюбить свого брата, як себе самого.
- Християнство: стався до інших так, як ти хочеш, щоб ставилися до тебе.
Моральний досвід людства втілено у фольклорних творах, казках, переказах та в художній літературі. Це такі твори, як «Хатинка Дядька Тома», «Пригоди Чиполіно» та інші твори.
 В Біблії показано ідеал ставлення людини до людини через подолання насильства і зла.
  В  Нагорній Проповіді Ісус Христос говорив: «Не противтеся злу. Хто вдарить тебе  у  праву щоку твою, поверни до нього і другу».
Кожен має право жити, працювати, любити й мати друзів. Ми  маємо  право на добре ставлення з боку інших людей, на повагу нашої гідності.
Про те   чи означає це, що людина може поводитися так, як їй заманеться?
Слово надається групі правознавців.
Право однієї людини закінчується там, де починається право іншої. Ми можемо робити лише те, що не шкодить іншим, не порушує їхнім прав.
В Конституція України є статті ,які відповідають нашій темі.
Стаття 21. Усі люди є рівні і вільні у своїй гідності та правах. Права і свободи людини є невідчужуваними та непорушними.
Стаття 23. Кожна людина має право на вільній розвиток своєї особистості, якщо при цьому не порушуються права і свободи інших людей.
Стаття 24. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.
У 1989 р. Організація Об’єднаних Націй прийняла  Конвенцію про права  дитини. Цей документ містить 54 статті. Україна приєдналася до цієї Конвенції в 1991 році.
Але життя людей впорядковується й іншими законами – неписаними, хоч від цього вони не менш важливі.
Ці закони називають нормами моралі або моральними заповідями.
А зараз нас група істориків ознайомить із заповідями київського князя
Володимира  Мономаха  «Повчання дітям»:
1.Не забувайте убогих, подавайте сиротам,захистіть удову.
2.Не майте гордощів у своєму серці,старших шануйте.
3.Не проходьте ніколи повз людину,не привітавши її,мовте добре слово.
4.На світанні, побачивши сонце, з радістю прославляйте день новий і скажіть: «Господи, додай мені літа до літа, щоб я честю і добром виправдав своє життя».
Моральні цінності людства здавна становили основу законів. Сучаcні закони найвищою  цінністю визначають життя.
 Дуже важливо  сприймати людей такими, якими вони є, наавіть коли їх уподобання відмінні від твоїх. Але інколи ми стаємо сліпими і не хочемо прислухатися до чужої думки і вважаємо свою думку правильною.(притча
Що таке толерантність ?
Це слово походить від латинського прикметника «Терплячий».
Отже, Толерантний – це здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові
Толерантність – це «відстань» між людьми в переносному значенні. Це та межа, яка стримує від втручання у думки, почуття, переживання, смаки іншої людини.
Поняття «толерантність»у різних мовах має різні відтінки.
Так, в англійській мові –це готовність і здатність без  протесту сприймати особистість або подію.
У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до інших.
В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Отже, толерантність – доброзичливість, визнання за кожною людиною права бути іншою і поважати цього права. Що сприяє порозумінню між людьми? (Повага, любов, компроміс).
Толерантний – це здатний витримувати іншого, не такого як сам. Толерантність забезпечує людям можливість жити разом навіть зі відсутності приязні, поваги, любові.
Якщо сьогодні зранку ти прокинувся здоровим, ти щасливіший за 1 мільйон чоловік, які не доживуть до наступного тижня.
Якщо ти ніколи не переживав війну, самотність тюремного ув’язнення, агонію катувань або голод, ти щасливіший за 500 мільйонів чоловік у цьому світі.
Якщо ти можеш піти до церкви без страху та загрози ув’язнення чи смерті, ти щасливіший за 3 мільярди  людей у цьому світі.
Якщо у твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, у тебе є дах над головою   та   постіль, ти багатший за  75 %  людей у цьому світі.
Якщо у твоєму холодильнику є їжа, ти одягнений, у тебе є дах над головою   та   постіль, ти багатший за  75 %  людей у цьому світі.
Вправа №1.
Вчитель пропонує учням розповісти про себе так, як їм би, хотілося б, і вказати, як би їм хотілось, щоб їх називали в групі.
Написати на листочку своє ім’я й намалювати якийсь символ (квітку, сонечко, усмішку тощо).
Учні презентують себе, називаючи своє ім’я, і пояснюючи, що для них означає обраний символ.
Вправа № 2.«Моє ім’я».
Записати своє ім’я у стовпчик і навпроти кожної літери-слово, яке починається на неї та характеризує,учня з кращого боку. Дотримуємося правила «Не критикувати».
Вправа № 3.Тест.
Вправа №4 «Нова планета»
Мета: осмислити, які суспільні правила необхідні для того, щоб забезпечити повагу до людської гідності.
Щоб створити суспільство, в якому буде забезпечена повага до людської гідності, необхідні правила. Закони й правила необхідні для створення стабільності, передбачуваності й миру. Деякі філософи називали такі правила «суспільною угодою», в якій кожна людина свідомо жертвує частиною своєї свободи, натомість отримуючи захист і стабільність.
Але якого гатунку правила нам потрібні насправді?
Для того, щоб розібратись у цьому питанні, об’єднаємось у групи .
На Землі сталася катастрофа, й усе життя було винищене. Ви – єдині з усіх людей, кому випала можливість та для кого знайшлося місце на ракеті, яка летить до зовсім нової планети. Ця планета дуже подібна до Землі: там є гори, озера, долини, моря та атмосфера, що дозволяє нам дихати. Там є природа: ліси, трави, фрукти, овочі, тварини. Єдине, чого немає, – людей, ви – перші. Поступово вас стає більше. У вас, як у найперших людей, є привілеї: визначити, які правила діятимуть у суспільстві на цій планеті.
Ваше завдання: дати назву новій планеті та виробити 10 правил, які будуть стосуватися всіх людей, аби вони могли жити щасливо.
Правила необхідно записувати на великому аркуші. Через 5 хвилин потрібно представити результати своєї роботи для всіх, а також аргументувати правила, що були напрацьовані групою.
Презентуючи свої законопроекти всією групою, дати відповідь:
*                    Чому саме ці правила ви вважаєте найнеобхіднішими?
*                    Як ці правила будуть працювати у вашому суспільстві?
*                    Хто відповідальний за їх виконання?
*                      Що станеться, якщо хтось порушить правила?

Вправа №5. «Сонечко».
Підсумок.
Слово вчителя
У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії. Наш український народ неодноразово виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій.
Праведники миру.
Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства.
   Людство втомилося від постійних воєн, які несуть лише втрати, нещастя та біль. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.





 Урок історії України в 11 класі
на тему 
« Рідний край на початку 50 – середина 60 років ХХ ст.»
Мета:
 На основі місцевого матеріалу схарактеризувати розвиток краю в зазначений період. Виховувати почуття патріотизму й любові до Батьківщини. Навчити співставляти події історії всесвітньої, історії України та рідного краю.
Обладнання: комп’ютер, проектор, мультимедійна презентація, світлини 50 – 60 років.
Тип уроку : урок- дослідження.

Поки людина живе вона не повинна втрачати надії.
Сенека.
Хід уроку.

І. Організаційний момент.
ІІ. Представлення теми та очікування результатів.
Період з 1953 – 1964 рр. журналіст журналу «Вогник»  Ілля Еренбург назвав «відлигою», вклавши в цей термін сподівання на оновлення та пробудження суспільства. Саме в цей час у суспільно-політичному житті відбувається спроба впровадження найбрутальнішої помилки періоду сталінізму, здійснити перехід до більш   м'якого режиму – авторитаризму.У сфері економіки проводяться багаточисельні реформи з метою прискорення економічного розвитку країни.Історія як наука відповідає на багато питань, але основне питання який досвід минулого нам допоможе в майбутньому.
Отже, проблемне питання, яке ми розглянемо на сьогоднішньому уроці: «Що з історії «відлиги» ми можемо взяти для себе?
ІІІ. Узагальнення та систематизація знань.
1.Методом «мозкового штурму» вияснити, які події відбувалися в світі.
 2.Які події відбувалися  на Україні в кінці 50 - 60 роках ХХ ст.
Ø Варіанти відповідей:
Ø Смерть Сталіна
Ø Боротьба за владу після смерті Сталіна
Ø Перемога Хрущова
Ø Період «відлиги», «лібералізації», «десталінізації»
Ø Хрущовські реформи
3.Розв'язування завдання.
Смерть Сталіна –
Л.Берія –
М. Хрущов -
Реабілітація-
Укрупнення колгоспів –
Освоєння цілинних та перелогових земель-
Кукурудзяна компанія –
Грошова реформа –
19 люте 1954 р.-
Лютий 1956 р.
Раднаргоспи
МТС, РТС –
«Хрущовки» -
«Шістдесятники» -
«Диситенти» -
Русифікація-
Висновки.
4. Які події відбувалися у нашому краї в 50- 60 роках.
5.Представлення власних досліджень учнів та тему «Історія моєї родини на тлі епохи»