КАЛЕНДАРНО-ТЕМАТИЧНЕ
ПЛАНУВАННЯ 5 КЛАС (35 годин)
№
пп
|
Дата
І семестр
|
Зміст
навчально-пізнавальної діяльності
|
Результати
навчально-пізнавальної діяльності
|
Примітки
|
||
Вступ. ЩО ТАКЕ
ІСТОРІЯ
|
||||||
1
|
4.09
|
Що таке минуле, сучасне і майбутнє..
Багатоманітність історії.
Історія як наука та
навчальний предмет.
Історія України – складова
європейської історії
Підручник з історії.
|
Розумію:
– значення термінів «історія» й «історик»;
– мотиви інтересу (звернення) людини до минулого;
– взаємопов’язаність минулого, теперішнього і
майбутнього;
– завдання історії як шкільного предмета.
Умію:
– використовувати термін «історія» в різних значеннях (як
оповідь, як досвід, як живу пам’ять про життя людей у минулому, як науку);
– вправно користуватися підручником.
|
|||
Тема 1. ВІДЛІК
ЧАСУ В ІСТОРІЇ
|
||||||
2
|
11.09
|
Календарний та історичний час.
Підрахунок історичного часу. Робота
зі шкалою часу.
|
Знаю:
– назви і хронологічні межі періодів європейської історії
за культурними епохами: Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий
час.
Розумію:
– відмінність між календарним та історичним часом;
– умовний характер прийнятих для вимірювання часу
одиниць;
– поняття «історична хронологія», «ера», «період
(епоха)», «тисячоліття», «століття», «хронологічна таблиця»;
– необхідність встановлення хронологічної послідовності
подій;
Умію:
– співвіднести рік – століття – тисячоліття;
– визначити тривалість історичної події;
– побудувати шкалу історичного часу і встановити за її
допомогою хронологічну послідовність подій;
– створити і заповнити хронологічну таблицю.
|
|||
3
|
18.09
|
Культурні епохи європейської
історії (Первісне суспільство, Античність, Середні віки, Новий час).
|
||||
4
|
25.09
|
Практичне заняття. Історія України на шкалі часу.
|
||||
5
|
2.10
|
Урок узагальнення та контролю
знань учнів
|
||||
Орієнтовний перелік важливих фактів (явищ) історії України для роботи зі
шкалою часу:
Київська
держава (княжа Русь-Україна. ІХ–ХІІІ ст.); Королівство Руське
(Галицько-Волинська держава. ХІІІ – середина ХІV ст.); Козацька
республіка / Військо Запорозьке / Гетьманщина (середина ХVІ –
ХVІІІ ст.); творення нової України, держава Україна (ХІХ–ХХ ст.).
Події історії рідного краю (на вибір учителя /учительки).
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
– співвіднести рік – століття – тисячоліття;
– встановити тривалість історичної події;
– розмістити події на шкалі часу, у хронологічній
таблиці;
– встановити хронологічну послідовність подій (за
допомогою шкали часу, хронологічної таблиці);
– розв’язати історичну задачу на обчислення часу.
|
||||||
Тема 2. ДЕ
ВІДБУВАЄТЬСЯ ІСТОРІЯ
|
||||||
6
|
9.10
|
Географічний та історичний
простір.
Робота з історичною картою.
|
Знаю:
– як описати і показати на карті: а) кордони та
столиці: Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської
держави), Козацької республіки / Війська Запорозького /
Гетьманщини, сучасної України; б) територіальні межі окремих
історико-географічних регіонів України; в) територіальне розташування
рідного міста/селища/села.
Розумію:
– територію як місце, де відбувалися (розгорталися в
часі) історичні події;
– поняття «історична карта», «контурна карта»;
«історико-географічний регіон», «державний кордон»;
– відмінність між географічною (фізичною) та історичною
картами;
– як природні умови можуть впливати на життя людей (на
прикладі окремих історико-географічних регіонів України);
– як історики визначають: а) територіальні межі (кордони)
Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави),
Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини;
б) історико-географічних регіонів України; в) межі населених пунктів
(міст, селищ і сіл);
– як читати історичну карту за її легендою.
Умію:
– скласти розповідь за історичною картою;
– визначити географічне розташування й природні умови
названих учителем історико-географічних регіонів;
– позначити і надписати на контурній карті названі
вчителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне
місто/селище/село.
|
|||
7
|
16.10
|
|||||
8
|
23.10
|
Україна на картах (мапах)
упродовж історії.
Територіальні межі (кордони)
Київської держави, Королівства Руського (Галицько-Волинської держави),
Козацької республіки / Війська Запорозького / Гетьманщини та їх
зміни. Терени творення нової України.
|
||||
9
|
6.11
|
|||||
10
|
13.11
|
Держава Україна та її сусіди.
Історико-географічні регіони України та їх особливості (на вибір учителя /учительки, оглядово).
|
||||
11
|
20.11
|
Практичне заняття. Територіальне розташування та історичне походження
рідного міста/села.
|
||||
12
|
27.11
|
Урок узагальнення та контролю
знань учнів
|
||||
Історико-географічні регіони України для роботи з картою:
Середнє
Подніпров’я, Чернігово-Сіверщина, Галичина, Волинь, Поділля, Буковина,
Закарпаття, Донщина, Слобожанщина, Північне Причорномор’я, інші.
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
– визначити просторове (територіальне) розташування
історико-географічного регіону;
– охарактеризувати (за картою) природні умови для
вказаних учителем історико-географічних регіонів;
– позначити і надписати на контурній карті вказані
учителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне
місто/селище/село.
|
||||||
Тема 3. ДЖЕРЕЛА
ДО ВИВЧЕННЯ ІСТОРІЇ
|
||||||
13
|
4.11
|
Історичні джерела та їх
різновиди.
Виявлення та збереження
історичних джерел.
Потреба залучення різних
джерел для відображення повноти історії.
|
Знаю:
– різновиди історичних джерел (наводжу приклади);
Розумію:
– історичне джерело як усе те, що було створене в
минулому людьми і збереглося;
– як історики довідуються про минулі часи на основі
археологічних розкопок, писемних, речових і усних джерел та як працюють із
джерелами;
– які способи для виявлення, дослідження і збереження
історичних джерел використовують сучасні історики;
– відмінність між минулою дійсністю та джерельними
відомостями про неї: як обставини життя, погляди і бажання людей можуть
впливати на зміст історичних джерел;
– як і де зберігають історичні джерела (музей, архів,
бібліотека, історико-архітектурний заповідник);
– поняття: а) «речове джерело», «археологія», «експонат»;
б) «писемне джерело», «піктографічне (малюнкове) письмо», «ієрогліфічне
письмо», «абеткове письмо», «літопис»; в) «усне джерело», «міф»,
«легенда», «прислів’я»; в) «музей», «архів».
Умію:
– розрізнити історичні джерела за видами;
– поставити запитання до змісту історичних джерел;
– визначити час і місцевість, де були створені вказані
учителем джерела з історії України;
– розпізнати відомості про осіб і події та судження про них.
|
|||
14
|
11.12
|
Практичне заняття Робота з історичними джерелами. Залучення різних
джерел для достовірного відображення минулого.
|
||||
15
|
18.12
|
Критичне ставлення до
джерельних відомостей.
Місця, де зберігають
історичні джерела.
|
||||
16
|
25.12
|
Урок узагальнення та контролю
знань учнів.
|
||||
Орієнтовні завдання для практичних і творчих робіт:
– згрупувати надані учителем історичні джерела за
різновидами, часом і територією створення;
– добрати інформацію про минуле з візуальних джерел
(сімейного фотоальбому, зображень пам’яток історії тощо, на розсуд учителя /учительки);
– висловити враження (усно або письмово) від екскурсії до
місцевого історичного (краєзнавчого) музею або архіву.
–
|
Комментариев нет:
Отправить комментарий